We hebben het Online Calamiteitenplan exclusief voor onze lidorganisaties ontwikkeld en de afgelopen maanden is het door 18 van hen uitgebreid getest. Met het Online Calamiteitenplan spelen we in op:
1. De toenemende aandacht voor veiligheid bij evenementen in het algemeen, waardoor het steeds noodzakelijker wordt om over een calamiteitenplan te beschikken.
• Omdat je zelf veilige en verantwoorde evenementen wilt organiseren.
• Omdat je er wettelijk toe verplicht bent (Arbowet, Artikel 15).
• Omdat gemeenten het steeds vaker als eis stellen bij een vergunningaanvraag.
• Omdat medewerkers/vrijwilligers tijdens een evenement moeten weten wat zij moeten doen in geval van een calamiteit, totdat de officiële hulpdiensten het overnemen.
• Om aansprakelijkheidsrisico’s te voorkomen.
2. Jullie wens om het samenstellen van een calamiteitenplan te vereenvoudigen, wat tot de digitalisering van een eerste papieren blauwdruk heeft geleid. Daardoor biedt het KWBN Online Calamiteitenplan nu de volgende voordelen:
• Online -> 24/7 direct vanaf een computer of laptop toegankelijk.
• Actueel -> put uit een kennisbank met altijd de meest recente wet- en regelgeving.
• Relevant -> alleen invullen wat voor het betreffende evenement van toepassing is.
• Snel -> binnen 2 uur een compleet calamiteitenplan op maat.
• Apart overzicht van de veiligheidstaken per betrokken functionaris.
• Geen veiligheidsvoorkennis nodig (wel van het evenement en de organisatie).
• Plan valt op elk gewenst moment aan te passen.