Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Lid worden

Nieuws

Nederlanders massaal aan de wandel

Ongeveer tweederde van alle Nederlanders maakte afgelopen jaar een wandeling van tussen de 5 en 10 kilometer. Dat blijkt uit de Nationale Wandelmonitor 2021, die Stichting Wandelnet op donderdag 2 december online heeft gepresenteerd.

Header | Nederlanders massaal aan de wandel

Met zo’n 1,8 miljard ommetjes en 1,1 miljoen Nederlanders die op wandelvakantie gaan, groeit wandelen in de volle breedte. Sinds de coronacrisis wordt er nog massaler gewandeld: vooral door jongeren. Van de Nederlanders die meer zijn gaan wandelen, wil 83% dat na de pandemie blijven doen.

Foto 1 - Nederland massaal aan de wandel

Geen hype, wel hip

De Nationale Wandelmonitor is een onderzoek dat Wandelnet iedere 5 jaar uitvoert. Volgens directeur Wandelnet Ankie van Dijk blijkt uit de Wandelmonitor 2021 dat het maken van wandelingen een ‘blijvertje’ is.

“Wandelen is geen hype, maar wel hip. Wandelen is al jaren een populaire vorm van vrijetijdsbesteding. Wel zien we steeds meer jonge wandelaars die een community van bloggers en vloggers vormen en hun ervaringen delen op social media.”

De Wandelmonitor maakt ook duidelijk dat 70 procent van de jongeren tot 30 jaar meer is gaan wandelen dan vóór de coronapandemie. Zij vormen de grootste groep als het om dagwandelingen van 10 kilometer of meer gaat.

Wandelredenen

Ontspanning, ‘fit en gezond worden of blijven’ en ‘er even tussenuit’ worden genoemd als belangrijkste wandelredenen. Hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder houdt in de Wandelmonitor een pleidooi voor wandelen als ‘meest voor de hand liggende manier van bewegen’, die overgewicht voorkomt, productiviteit bevordert, creativiteit verbetert en somberheid vermindert. “Elke stap is meegenomen, maar een dagelijks ommetje van een half uur aan één stuk maakt een groot verschil.”

Economie

Wandelen is leuk, gezond, duurzaam en heeft bovendien een positief effect op de economie. De afgelopen twee jaar is er jaarlijks bijna 2,5 miljard euro uitgegeven aan wandelen. Daarnaast wordt er per jaar bijna 800 miljoen euro uitgegeven aan wandelvakanties in eigen land. Gelderland is de populairste wandelprovincie (36%), gevolgd door Limburg (27%) en Drenthe (24%).

Keerzijde

De groeiende populariteit van wandelen heeft een keerzijde. Vraag en aanbod zijn niet altijd in evenwicht, op sommige plekken is het erg druk en het schort aan de kwaliteit van de wandelinfrastructuur in met name de stadsrandzones. Directeur Wandelnet Van Dijk: “Het is onze missie Nederland toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor wandelaars.”

Download de Wandelmonitor 2021