Vier verplichtingen
Voor deze gelegenheden gelden sinds 10 augustus de volgende verplichtingen, ongeacht het aantal aanwezigen:
1. Reservering;
2. Gezondheidscheck;
3. Vaste zitplaatsen
4. Registratie van naam en contactgegevens.
Registratie is ten behoeve van eventueel bron- en contactonderzoek door de GGD. De registratie is vrijwillig; als mensen er niet aan mee willen werken, mag je ze niet weigeren.
De verplichtingen gelden voor de exploitant van de eet- of drinkgelegenheid. Voor een wandeltocht- of evenement zal die echter hoogstwaarschijnlijk jouw medewerking verlangen. Gebruik je je eigen clubhuis, dan moet je sowieso zelf uitvoeren. En dat geldt ook als jouw gemeente zelf op te zetten rustposten aanmerkt als eet- en drinkgelegenheid.
Wijziging wandelprotocollen
Reservering én registratie van contactgegevens zijn in het protocol ‘Verantwoorde wandeltochten en – evenementen’ al ondervangen met de richtlijn van (digitale) voorinschrijving. Wijzigingen in het protocol betreffen dus vooral de noodzaak van vaste zitplaatsen en een gezondheidscheck. Voor dit moment gaan we er vanuit dat een gezondheidscheck op de startlocatie volstaat voor het héle evenement, inclusief rustposten en finishlocatie. Stem dit vooraf wel af met de gemeente en betrokken horecalocaties.
Voor het protocol ‘Wandeltraining en wandelgroepen’ heeft de aanscherping nauwelijks gevolgen. Alleen punt 7 ‘Na de training’ is aangepast.