Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Lid worden

Calamiteitenplan

Als organisatie van een Avond4daagse ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van al je deelnemers en bezoekers. In een calamiteitenplan geef je aan hoe je met die verantwoordelijkheid omgaat.

KWBN Bloesemtocht 2 061

In een calamiteitenplan breng je het evenement, de veiligheidsrisico’s en de te treffen maatregelen in kaart. Ook geef je aan wie er binnen je organisatie voor welke veiligheidstaken verantwoordelijk is. Mocht er toch iets mis gaan (een calamiteit), dan weet iedereen wat hij/zij moet doen totdat de officiële hulpdiensten het overnemen.

Waarom een calamiteitenplan?

  • Omdat je een veilig en verantwoord evenement wilt organiseren;
  • Omdat je er als organisatie wettelijk toe verplicht bent (Arbowet, Artikel 15);
  • Omdat gemeenten het steeds vaker als eis stellen bij een vergunningaanvraag;
  • Omdat je medewerkers/vrijwilligers moeten weten hoe ze moeten handelen in geval
    van een calamiteit;
  • Om aansprakelijkheidsrisico’s te voorkomen.
Verkeersregelaar geeft aanwijzingen

Hoe werkt het?

  1. Je registreert je voor het programma.
  2. Je voert de gegevens van je evenement in.
  3. Je beantwoordt de vragen die het programma je voorlegt.
  4. Je kent veiligheidstaken toe aan functionarissen (medewerkers/vrijwilligers).
  5. Je voegt routekaarten toe en verfraait het document en klaar!

Voordelen KWbN Calamiteitenplan

De voordelen van het KWbN Calamiteitenplan zijn:

  • Gemakkelijk, snel en compleet.
  • Voldoet aan actuele wet- en regelgeving.
  • Apart overzicht van de veiligheidstaken per functionaris.
  • Geen veiligheidsvoorkennis nodig, wél van je evenement en organisatie.

Omdat veiligheid bij evenementen in ons land steeds meer aandacht krijgt, ontwikkelde KWbN exclusief voor lidorganisaties het Online Calamiteitenplan. Met dit computerprogramma creëer je voor jouw Avond4daagse binnen circa 2 uur een calamiteitenplan op maat.